Sprzedaż domu w Szczecinie to transakcja są czasochłonna i poważna, gdyż mowa tu o bardzo wysokich sumach pieniędzy. Absolutną bazą jest realna wycena nieruchomości, przy której zwykle lepiej skorzystać z pomocy profesjonalisty. Dalej procesem sprzedaży można się zajmować samemu lub zlecić to pośrednikowi. Działając na własną rękę trzeba się zająć przygotowaniem i promocją ogłoszenia, prezentowaniem domu zainteresowanym osobom i wreszcie sfinalizowaniem transakcji.
Spis treści
Od czego zacząć?
Etap promocji
Końcowe działania
Umowa sprzedaży
Opcja umowy przedwstępnej
Od czego rozpocząć sprzedaż domu w Szczecinie?
Pierwszym krokiem z myślą o sprzedaży domu w Szczecinie będzie oczywiście jego wycena. To ważny i dużo trudniejszy krok niż choćby na rynku mieszkaniowym. Tam można się jeszcze sugerować podobnymi ofertami innych osób, podczas gdy w tej kategorii często nie ma aż takiego porównania, a i poszczególne nieruchomości potrafią się od siebie znacząco różnić. Rozsądnie jest zatem skorzystać z usług specjalisty. Już na wstępie trzeba również zadecydować czy w ramach całego procesu sprzedaży działa się na własną rękę, czy z pomocą pośrednika nieruchomości. W tej drugiej sytuacji w zasadzie to on zajmie się kolejnymi krokami - w przeciwnym razie sprzedającego czeka jeszcze dużo wysiłku, lecz zaoszczędzi on na ewentualnej prowizji.
Jak wycenić nieruchomość?
Absolutną bazą jest oszacowanie wartości domu, co jest jednak zadaniem bardzo trudnym. Sprzedający na rynku mieszkaniowym często bazują na swoim wyczuciu, podstawowej wiedzy i porównaniu do podobnych lokali na rynku, ale w przypadku domów jest to problematyczne. Wynika to z faktu, że do uwzględnienia jest bardzo dużo czynników, a sama liczba ogłoszeń jest jednak mniejsza i ciężko znaleźć bardzo zbliżone nieruchomości w podobnej lokalizacji. Oczywiście można sobie ustalić jakąś pożądaną sumę, lecz istnieje duże prawdopodobieństwo, że okaże się ona zbyt duża i utrudni poszukiwania lub będzie za niska, co wzbudzi z kolei podejrzenia u potencjalnych nabywców, ale może i narazić właściciela na straty. Warto skorzystać zatem z usług rzeczoznawcy, bo choć wiąże się to z kosztami, to w zamian za to znasz właściwą i realną wartość nieruchomości. Na tej podstawie możesz określić wyjściową cenę - może być ona delikatnie wyższa, dając pole do negocjacji z kupującymi.
Z pośrednikiem czy bez?
Już na samym początku trzeba zdecydować czy skorzysta się z usług pośrednika, czy poprowadzi się proces sprzedaży osobiście. Agent nieruchomości pobierze swoją prowizję od transakcji, lecz na pewno zajmie się nią fachowo i przede wszystkim odciąży właściciela domu, gdyż decydując się na taką usługę, sprzedający w zasadzie nie będzie miał już wiele zajęć, gdyż pozostanie mu czekać, aż pośrednik znajdzie właściwego kupca, który zapłaci uzgodnioną sumę. Jest to zatem wygodne i pozwoli zaoszczędzić dużo czasu oraz wysiłku. Jeżeli chcesz skorzystać ze sprawdzonej pomocy, to zachęcamy oczywiście do wybrania usług pośrednika z Grupy WGN. Jeżeli czujesz się na siłach, żeby samemu poprowadzić całą operację, to czekają Cię kolejne kroki związane z promocją i prezentowaniem nieruchomości.
fot. pixabay.com
Jak promować dom na sprzedaż na Prawobrzeżu w Szczecinie?
Posiadasz dom na sprzedaż na Prawobrzeżu w Szczecinie i zastanawiasz się jak rozpocząć poszukiwania kupca? Trzeba przygotować atrakcyjne ogłoszenie, zawierające wszelkie potrzebne informacje i w realny sposób podkreślające atuty nieruchomości. Oczywiście jeszcze ważniejsze jest to, żeby taka oferta dotarła do jak najszerszego grona naprawdę zainteresowanych osób. Obecnie najkorzystniej jest zatem skorzystać z popularnych portali umożliwiających dodanie ogłoszeń o sprzedawanych domach. To jednak nie koniec, a w zasadzie dopiero początek poszukiwań. Na tym etapie należy się uzbroić w cierpliwość i przyjmować telefony od osób zainteresowanych, z których część na pewno będzie oczekiwała prezentacji domu. Podczas niej dobrze jest zastosować parę prostych do wprowadzenia, a skutecznych sposobów na zwiększenie szansy na dopięcie transakcji.
Odpowiednie ogłoszenie
Nigdy nie zaszkodzi umieszczenie w pobliżu samej nieruchomości informacji o sprzedaży i podanie numeru telefonu, choć trzeba się wtedy liczyć z dużą ilością zgłoszeń od osób, które nie są realnie zainteresowane i chcą się jedynie dowiedzieć o cenę, żeby zorientować się na rynku. Obecnie najskuteczniejsze jest promowanie oferty za pośrednictwem Internetu. Najlepiej wybrać do tego specjalizujący się w tym portal, gdzie można dodać wszelkie potrzebne informacje i zdjęcia, a masz przy okazji pewność, iż stronę oglądają realnie zainteresowani, potencjalni klienci. Zachęcamy do wyboru WGN, gdyż korzystając z naszych usług masz pewność, iż oferta będzie szeroko promowana i dotrze do dużego grona odbiorców, co zwiększy liczbę zainteresowanych samym kupnem. Tworząc ogłoszenie zadbaj o możliwie jak najlepszej jakości zdjęcia, które przedstawią jak najwięcej przestrzeni domu oraz jego otoczenia, rzecz jasna w pozytywnym świetle. Zawsze warto też opisać szczegóły nieruchomości i jej najbliższego otoczenia, nawet ze wspomnieniem linii komunikacyjnych czy lokalnej infrastruktury w pobliżu. Uwypuklaj przy tym atuty domu, pamiętając, żeby trzymać się jednak faktów.
Prezentacja
W odpowiedzi na ofertę z pewnością pojawi się dużo zgłoszeń. To jeden z czasochłonnych i wymagających cierpliwości etapów, ponieważ sprzedający musi rozmawiać z zainteresowanymi osobami uprzejmie, podczas gdy nie każdy potrafi trzymać emocje na wodzy, gdy widzi kolejny z rzędu telefon. Trzeba się liczyć z tym, że nie każdy będzie konkretny i realnie zainteresowany, lecz najbardziej rzeczowi rozmówcy poproszą o możliwość zobaczenia nieruchomości na własne oczy. W trakcie prezentacji powinno się zadbać o to, żeby oglądający poczuli się jak u siebie. Wnętrze powinno być zatem posprzątane i uporządkowane, a jednym ze sprawdzonych rozwiązań jest także usunięcie z widoku osobistych rzeczy domowników. W ten sposób można zadbać o to, żeby potencjalny kupiec nie patrzył na nieruchomość jak czyjś dom, lecz na swoje potencjalne miejsce zamieszkania.
Sprzedam dom w Dąbiu w Szczecinie. Jak sfinalizować transakcję?
Sprzedam dom w Dąbiu w Szczecinie i znalazłem zainteresowanego kupca. O co jeszcze trzeba zadbać? Pozostało sporządzenie umowy sprzedaży, która bezwzględnie będzie musiała być zawarta w obecności notariusza. Dodatkowym i często spotykanym porozumieniem jest do tego wariant umowy przedwstępnej, która zabezpiecza obie strony, dając zwykle czas kupującemu na zgromadzenie stosownych środków.
Umowa sprzedaży
Po znalezieniu kupca, który jest gotów dopiąć transakcję, pozostaje wynajęcie notariusza, który sporządzi umowę sprzedaży. Trzeba pamiętać, że taka może być podpisana tylko w jego obecności - umowa nie będzie uznana za obowiązującą, jeżeli obie strony nie złożą swoich podpisów w obecności notariusza. Ten krok jest natomiast ostatnim, który dopina całą transakcję.
Umowa przedwstępna
W praktyce zwykle przy tego typu nieruchomościach finalizacja procesu sprzedaży rozpoczyna się od umowy przedwstępnej. Jest ona potwierdzeniem dojścia do porozumienia i wszelkich ustaleń, zwykle dając natomiast czas kupującemu na dopięcie formalności związanych z finansowaniem, czyli przeważnie uzyskaniem kredytu. Przy okazji tej umowy często ustalany jest zadatek, a więc pewna suma, którą kupujący przekazuje sprzedającemu już na tym etapie. Jest to forma zabezpieczenia dla obu stron - jeżeli kupujący nie podpisze umowy przeniesienia własności nieruchomości z własnej winy, to traci zadatek, natomiast jeżeli do zawarcia takiej umowy nie dojdzie z winy sprzedającego, to ten będzie wtedy zobowiązany zwrócić kupującemu zadatek w podwójnej wysokości. Sprzedaż domu w Szczecinie to duża operacja, którą przeprowadza się w kilku krokach. Wszystko zaczyna się od wyceny, po czym potrzebna jest odpowiednia promocja, prezentacja nieruchomości i wreszcie zawarcie umowy. Kolejnymi krokami tego procesu może się zająć sam właściciel, lecz może on także odciążyć się z obowiązków dzięki pośrednikowi nieruchomości. Zachęcamy do promowania ogłoszeń na WGN czy też skorzystania z pomocy pośredników Grupy WGN przy całym procesie sprzedaży.